Intervija ar smaržu bloga “Seko degunam” veidotāju Mariku

Pavisam īss pieteikums – intervija ar vienu no “spicākajiem” Latvijas deguniem, un, iespējams, Latvijas labāko smaržu apskatnieci bloga “Seko degunam” veidotāju Mariku.

Kā sakās tava aizraušanās ar nišas aromātiem?

2011. gada beigās internetā netīšām uzdūros blogam now smell this. Man atklājās  pilnīgi jauna pasaule. Es uzzināju, ka ir “citas” smaržas, ka ir cilvēki, kas tās rada, un  ir cilvēki, kas par to visu nopietni interesējas. Es arī kļuvu par tādu cilvēku. Vadoties no citu parfīmfanu pieredzes un komentāros pieminētajiem aromātiem, sāku iepazīt alternatīvo smaržu pasauli. 2013. gada pavasarī manī bija uzkrājies tik daudz pārdomu un informācijas, ka sāku rakstīt pati savu blogu.

Kāda, tavuprāt, ir atšķirība starp nišas, dizaineru un slavenību smaržām?

Tīri objektīvā atšķirība starp alternatīvo zīmolu un modes namu aromātiem ir tāda, ka niche aromātus veido konkrēts parfimērs. Tas ir autordarbs. Savukārt lielo modes namu aromāti tiek pasūtīti firmām, kurās anonīmu parfimēru komandas strādā pie smaržu formulas izveides. Šo smaržu īstenie autori ir mārketinga nodaļas, kas dara visu, lai trāpītu vidējā pircēja gaumē. Mērķis ir pēc iespējas vairāk nopelnīt. Niche zīmoliem ir citi mērķi. Tā vairāk ir māksla, radoša izpausme. Mazie zīmoli “mārketinga” naudu labāk iegulda izejmateriālos un samaksā parfimēram ar vārdu, kas garantē kvalitāti. Bieži vien šie zīmoli jau pieder pašam parfimēram, kurš pats
uzņemas atbildību par saviem darbiem. Līdz ar to niche aromātu klāstā var atrast svaigas idejas un oriģinālus konceptus. Niche zīmolu tagad savairojies tik daudz, ka tos jau var sākt iedalīt popsīgajos un hard-core niche aromātos.

Arī modes namiem ir ekskluzīvās līnijas, kur kvalitātei tiek pievērsta lielāka uzmanība. Les Exclusifs de Chanel, Estee Lauder Private Collection – tas jau ir pavisam cits stāsts! Arī tādu zīmolu, kā Hermes un Comme des Garcons aromāti tiek ieskaitīti niche līgā, jo arī tie ir autordarbi. Vēl ir tāda kategorija, kā klasiskās vintage smaržas. Ībejā var nopirkt vecos, labos aromātus, kurus šie paši Guerlain, Chanel, Givenchy modes nami veidoja pirms sākās trakais fruity-floral smaržu periods. Mūsdienās smaržu industriju ir sačakarējušas IFRA (Starptautiskā Smaržu Asociācija) regulas, lētas izejvielas un dzīšanās pēc vieglas naudas.

Slavenības parasti tiek izmantotas, lai pārdotu kaut ko, kas citādi vienkārši paliktu nepamanīts. Un, protams, lai izkratītu konkrētās slavenības pielūdzēju maciņus. Diemžēl, nevar uzticēties pat aromātam, ko reklamē “laba” slavenība, ko pierāda gadījums ar Keitu Blanšetu. Si! neaizvelk līdz Blanšetas līmenim aktiermākslā. Vienīgās man zināmās slavenību smaržas, kuras gribētu pieminēt, ir Etat Libre d’Orange aromāts Like This, kuras veltītas Tildai Svintonei un radītas ar viņu ciešā sadarbībā. Labprāt izmēģinātu aromātu Cummings, ko aktierim Alanam Kamingam (Allan Cummings) veidojis parfimērs Christopher Brosius. Ar tām mani nesen iepazīstināja mans sens paziņa. Šim aromātam ir arī asprātīga reklāmas kampaņa, kas man ir visai svarīgi.

 

unnamed1

Latvijā nišas piedāvājums ir visai ierobežots – kur tu pērc šīs smaržas? Vai izmanto paraugu servisus vai sanāk arī iegādaties pilnus produktus?

Pirkt pilnas pudeles es nevaru atļauties, pat ja kāds aromāts tiešām kliedz pēc tā. Mani arī pārāk interesē visu laiku izmēģināt ko jaunu, tāpēc tādiem kapitālieguldījumiem nebūtu lielas jēgas. Šobrīd man pieder tikai viena lielā pudele un es to nemaz bieži nelietoju. Es pērku dažādu izmēru paraudziņus un dekantētas smaržas ebay, kur var atrast gandrīz visu. Paraudziņus man sūta arī interneta veikals firstinfragrance, kā atlīdzību par to, ka izvietoju viņu reklāmu sava blogā. Iesaku paskatīties, vai interesējošā aromāta paraudziņu nepiedāvā pats zīmols sava mājas lapā.

“Seko degunam!” šīs vasaras top 3

1899 – Histoires de Parfums
Sel de Vetiver – Different Company
Fleur d’Oranger 27 – Le Labo

Trīs alternatīvo zīmolu aromāti, kurus labprāt tūlīt pat nopirktu vislielākajā pudelē:

Tam Dao – Diptyque
Rien – Etat Libre d’Orange
Premier Figuier – L’Artisan Parfumeur

Varbūt lasītājiem vairāk palīdzēs, ja nosaukšu savus mīļākos zīmolus? Trīs būs par maz… lai iet pieci! Secība, kādā tie sarindoti, ir nosacīta.

Etat Libre d’Orange
Diptyque
L’Artisan Parfumeur
Tauer Perfumes
Comme des Garcons

Paldies Marikai par šo mini interviju. Pēc mūsu tikšanās mēs noteikti bijām labāk smaržojošās rīdzinieces ielās. Divus no Marikas ieteiktajiem aromātiem jau pavisam drīz es domāju iepazīt tuvāk. Un – seko degunam!

 Foto: Jānis Deinats un no Marikas personiskā arhīva.

Komentāri
  • sugar
    Jūlijs 30, 2014

    Paldies par rakstu 🙂 Bija ļoti interesanti palasīt. Robs budžetā nākamam mēnesim jau ir ieplānots 😀

Rakstīt komentāru

Your email address will not be published. Required fields are marked *


CAPTCHA Image

*